آشنايي با تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات

مطالب آموزنده در مورد اخبار فناوري _ فان و سرگرمي

آشنايي با تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات

اولين كامپيوتر‌هاحدودا درسال 1950 در دسترس سازمان‌ها و مراكز دولتي قرار گرفت. و اولين كاربرد آن در انتخابات رياست جمهور امريكا بود.اين ايده، توسط پايگاه‌ها‌ى اطلاعاتى متمركز اطلاعات آمريكا در سال 1951 بود.


فناوري اطلاعات و ارتباطات يك شبكهٔ ارتباطي رايانه‌اي و مخابراتي به هم مربوط است
سال 1960 حضور كامپيوتر‌هاي بزرگ با مفهوم انفورماتيك يا داده پردازي شكل گرفت وكاربرد آن درحوزه مديريت اطلاعات طرفداران بيشترى پيدا كرد.

ايده استفاده از سيستم‌ها‌ى هوشمند و كمك به تصميم گيرها درسالهاى 1970 تا 1980 شكل گسترده‌تري  به خود گرفت تا اينكه ايده اصلى اتوماسيون ادارى وسيستم‌ها‌ى بدون كاغذ امروزي را تقويت كرد.

 كشورهاى ديگري چون ژاپن، آلمان، انگلستان و... نيز كاربردهاى كامپيوتر درزمينه خدمات بانكدارى، هتلدارى، مديريت پروژه‌ها‌ و... را رشد و بسط دادند.

با توسعه و رشد روزافزون شبكه‌ها‌ى كامپيوترى ،قدرت ارسال اطلاعات تصويري علاوه برصدا ازطريق شبكه‌ها‌ى مخابراتى دردهه  1980  رو به فزونى گذاشت. سپس با پيوند تاريخى قدرت محاسباتى كامپيوتري وامكان ارسال اطلاعات، فناوري اطلاعات متولد شد.

فناوري  اطلاعات مجموعه ابزارها و روش‌هاي لازم براي توليد، پردازش، نگهداري، توزيع و حذف يا پاك كردن سيستم‌هاي مبني بر اطلاعات به معني فراگير آن كه شامل متن، صوت و تصوير مي‌شود. ادغام شبكه‌هاي صوتي و تصويري در ساختار‌هاي بزرگ اقتصادي، تجاري و علمي، مديريت سازمان با سيستم شبكه‌هاي كامپيوتري همه و همه با استفاده از كابل كشي يك سيستم واحد و يكپارچه اين فناوري صورت مي‌گيرد.

اولين كامپيوتر‌هاحدودا درسال 1950 در دسترس سازمان‌ها و مراكز دولتي قرار گرفت. و اولين كاربرد آن در انتخابات رياست جمهور امريكا بود.اين ايده، توسط پايگاه‌ها‌ى اطلاعاتى متمركز اطلاعات آمريكا در سال 1951 بود.

سال 1960 حضور كامپيوتر‌هاي بزرگ با مفهوم انفورماتيك يا داده پردازي شكل گرفت وكاربرد آن درحوزه مديريت اطلاعات طرفداران بيشترى پيدا كرد.

ايده استفاده از سيستم‌ها‌ى هوشمند و كمك به تصميم گيرها درسالهاى 1970 تا 1980 شكل گسترده‌تري  به خود گرفت تا اينكه ايده اصلى اتوماسيون ادارى وسيستم‌ها‌ى بدون كاغذ امروزي را تقويت كرد.

 كشورهاى ديگري چون ژاپن، آلمان، انگلستان و... نيز كاربردهاى كامپيوتر درزمينه خدمات بانكدارى، هتلدارى، مديريت پروژه‌ها‌ و... را رشد و بسط دادند.

با توسعه و رشد روزافزون شبكه‌ها‌ى كامپيوترى ،قدرت ارسال اطلاعات تصويري علاوه برصدا ازطريق شبكه‌ها‌ى مخابراتى دردهه  1980  رو به فزونى گذاشت. سپس با پيوند تاريخى قدرت محاسباتى كامپيوتري وامكان ارسال اطلاعات، فناوري اطلاعات متولد شد.

فناوري  اطلاعات مجموعه ابزارها و روش‌هاي لازم براي توليد، پردازش، نگهداري، توزيع و حذف يا پاك كردن سيستم‌هاي مبني بر اطلاعات به معني فراگير آن كه شامل متن، صوت و تصوير مي‌شود. ادغام شبكه‌هاي صوتي و تصويري در ساختار‌هاي بزرگ اقتصادي، تجاري و علمي، مديريت سازمان با سيستم شبكه‌هاي كامپيوتري همه و همه با استفاده از كابل كشي يك سيستم واحد و يكپارچه اين فناوري صورت مي‌گيرد.

 فناوري اطلاعات بر اساس چند فرايند نهادينه شده است: توليد، پردازش، ذخيره، بازيابي، انتقال اطلاعات، سرعت... و اجزاي فناوري اطلاعات و ارتباطات داراي اجزاي چون؛ نرم‌افزار، سخت‌افزار، سيستم‌هاي كامپيوتري، طراحان، توليد كنندگان، اجزاي الكترونيكي و ارائه دهندگان تجهيزات كامپيوتر است.در اين ميان، نو‌اوري و خلاقيت باعث تغيير يا ارتقاء اين اجزا شده است.

اين فناوي باعث ارتقاء سطح نيروي كاري در جامعه،  توسعه نوآوري، تغيير زيرساخت‌هاي آموزش و پرورش در سطح جهان و تقويت ارتباط و ارتباطات انساني، مكانيكي و...در سطح جهان شده است.

دانستن كليد واژه‌هاي فناوري  اطلاعات و درك تفاوت‌هاي آنها براي روشن شدن هر چه بيشتر بحث كمك مي‌كند.

ديتا يا data

ديتا يا همان "داده"؛ مجموعه‌اي از نمادها، كلمات، اعداد، نمودارها و اعلائم گسسته و بي مفهومي‌هستند كه رخدادها را نشان مي‌دهند.اعلائمي‌ كه از طريق مشاهده و تحقيق بدست مي‌ايند. در واقع داده‌ها مواد خامي‌هستند كه هنوز پردازش نشده‌اند مانند؛ تاريخ، مقدار يك صورتحساب،  تعداد پرسنل شركت، جزئيات ليست حقوق و...براي درك بهتر آن مثالي مي‌زنيم؛ تاريخ تولد شما براي بدست آوردن سن شما يك" داده" است كه پس از پردازش آن، مي‌توان سن شما را اعلام كرد.

تبديل داده به اطلاعات

اصول تبديل داده با اطلاعات اينگونه ‌است كه بايد قبل ازهر چيز نيازها و كاربري درخواست كننده كه مي‌توان يك سازمان، يك شركت يا يك كارخانه باشد، اطلاع حاصل كرد. اطلاعاتي نظير؛ تعداد كاربري،جنسيت، پست‌ها، تحصيلات، رده بندي سازماني، موقعيت كاربران و استفاده كنندگان سازمان و... داده‌ها‌ معمولا بر اساس نيازدرخواست‌كنندگان، به اطلاعات مورد نظر تبديل مي‌شوند.

همچنين اطلاعات بايد دقيق و به روز باشند به طوري كه باعث بهبود و ارتقاء كيفيت تصميم‌گيري‌ها شوند. پارامترهاي درست، مناسب، دقيق، با جزئيات و قابل فهم هستند كه به عنوان ويژگي‌هاي اصلي اطلاعات مطرح مي‌شوند.

در مرحله بعدي فرايند، اطلاعات توسط پرسنل سازمان به دانش تبديل مي‌شوند .براي توليد دانش در يك فرايند نياز به اطلاعات، نيروي انساني و مديريت دانش داريم. اطلاعات دانشي از مهمترين نتايج اين فرايند است كه باعث ايجاد مزيت رقابتي براي سازمان‌ها مي‌شود.

اطلاعات چيست ؟

اطلاعات، داده‌هاي پردازش شده و اعلائم ‌با مفهومي هستند كه به توصيف و تعريف، داده‌ها‌ مي‌پردازند و توسط گيرنده پيام درك و تفسير مي‌شوند. در واقع ‌ با افزودن 5 آيتم به داده‌ها،  اطلاعات بوجود‌ مي‌ايند. آيتم‌هاي چون؛ زمينه، محاسبه، طبقه‌بندي، اصلاح، چگالش يا خلاصه سازي.
 
از طرفي، اطلاعات بر اساس آيتم‌هاي چون؛ چه، چه زماني، چه‌كسي، چه چيزي، چرا، چطور، چگونه و كجا جمع‌اووري و تعريف مي‌شود. به اين ترتيب اطلاعات لازم براي پاسخگوي به سئوالات مطرح جمع‌آوري و به روز مي‌شوند. مجموع اطلاعات جمع‌اوري شده يك سيستم براي پاسخگوي به سئوالات، دانش سيستم گفته مي‌شود و اين مرحله نهايي فرايند است.

فناوري و اطلاعات

در واقع، ارتباطات براي اينكه از اطلاعات تهيه شده استفاده كند و پاسخ سئوال يا نياز‌هاي كاربران خود را ارائه دهد، بايد آن را در اختيار كاربران قرار دهد و اين انتقال از طريق مفهوم ارتباطات انجام مي‌شود. اين ارتباط چندين شكل مختلف مانند؛ مكالمه حضوري، مكالمه تلفني، ملاقاتهاي رسمي، نامه‌ها‌، گزارش‌ها‌، اينترنت، اينترانت پيامك‌ها و...در اين بين مطمئنا، ارتباطات نامطلوب نيز خواهيم داشت. ارتباطاتي برگرفته از نوشتارهاي ضعيف يا غير منطقي، طراحي بد، تصوير با كيفيت پايين، اختلالات فيزيكي  و...كه همه موجب عدم رضايت، گيرنده ارتباط خواهد شد.

بهترين نوع ارتباط نوعي از ارتباط است كه گيرنده و فرستنده هر دو مفهوم يكساني را برداشت كنند و علي رغم همه پيشرفت‌هاي قرن تكنولوژي هنوز ارتباطات مناسب به ندرت انجام مي‌شود. به همين دليل هر يك از مديران فناوري اطلاعات سازمان‌ها مي‌بايست با تدابير لازم و آماده سازي بستر مناسب، نسبت به بهبود سطح ارتباطات سازمان خود اقدام كنند تا اين ارتباطات موثر و مناسب همه‌گير شود.

تبديل اطلاعات

تبديل اطلاعات يعني تبديل اطلاعات بدست آمده  از داده به شكلي از اطلاعات قابل درك و استفاده مانند؛ اسكن كردن يك متن و تبديل آن به يك فايل، اسكن عكس يا دانلود و چاپ عكس، پرينت گرفتن مطالب آماده و...

سيستم‌ها

سيستم، مجموعه‌اي از اجزاي به هم پيوسته است كه براي تحقق اهدافي واحد با هم در تعامل هستند. هر سيستم از ورودي‌ها‌، خروجي‌ها‌، فرايند، بازخورد و محيط تشكيل شده است.

 سيستم اطلاعات
 سيستم اطلاعات، سيستمي براي كاربران سازمان است كه به منظور حمايت و پشتيباني از تصميم گيري‌ها‌، اطلاعات تهيه مي‌كند. به عنوان مثال؛ يك سيستم حقوق و دستمزد كه يك سيستم اطلاعاتي تلقي مي‌شود. اين سيستم به صورت دستي و يا مكانيزه كار مي‌كند.

از انواع سيستم‌هاي اطلاعاتي مي‌توان به سيستم‌هاي؛ پردازش داده‌ها‌، سيستم اطلاعات مديريت، سيستم پشتيباني تصميم گيري، طرح جامع فناوري و...  اطلاعات اشاره كرد.

با توجه به رشد سريع  فناوري اطلاعات درعرصه‌هاي مختلف و همچنين  نياز و وابستگي رو افزون به آن به خصوص در سازمان‌ها، ارگان‌ها، شركت‌ها و...موجب شده است كه داشتن، دانش فناوري اطلاعات و ارتباطات روز به يكي از وظايف مهم مديران اين سازمان و ارگان‌ها تبديل شود. يا اينكه آنان بايد با انتخاب بهترين كارشناس در اين زمينه سازمان يا ارگان و شركت خود رادر سطح رقابتي به روز كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.